
African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
 

Stanford G. Mukasa worked in Zimbabwe as a journalist and news editor for Bulawayo-based Chronicle from 1981 
to 1985. This paper is in part a reflection of his personal experience as a Zimbabwean journalist when the 
authoritarian influence on the press by government was at its peak. Dr. Mukasa is currently professor of journalism 
at  Indiana University of Pennsylvania.  

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

© University of Florida Board of Trustees, a public corporation of the State of Florida; permission is hereby granted for individuals 
to download articles for their own personal use. Published by the Center for African Studies, University of Florida. 

ISSN: 2152-2448 
 

Press and Politics in Zimbabwe 

STANFORD D. MUKASA 

Abstract: This paper provides a historical background to the development of the press in 
Zimbabwe and identifies the political, social and economic interventions that have 
shaped the editorial policies and directions of the press. The development of the press in 
Zimbabwe press, the paper suggests, can be categorized into three eras: 
colonial/nationalist (pre-1980); transitional (1980-1990) and post-transitional (1990- 
present). During each era, the press exhibited editorial policies and practices that 
reflected the ideological and socio-political environment of the country.  In the colonial 
era, the press mirrored the settler-colonial ideology of the state and social polarization 
along racial lines. Its successor in the post-colonial transitional era depicted the 
revolutionary fervor of the emergent black political regime whose stated ideology of 
socialism regimented Zimbabweans under an authoritarian state. In a dramatic reversal 
from the nationalist campaign promises for a free press and free expression in an 
independent Zimbabwe , during this period the press was coerced to support the 
government. In this environment the message has been: You are either with us or against us. 
However a number of developments in the mid and late-1980s ushered in the post-
transitional era. The end of the Cold War and the subsequent abandonment of a socialist 
rhetoric in favor of (at least on paper) a market economy and free enterprise by the 
Zimbabwe government, has given rise to a new generation, albeit a minority, of more 
assertive, independent publications and journalists. 

Introduction  

As the international community celebrated World Media Day on 3 May 2003 , 
Zimbabweans observed the occasion with a carefully chosen theme: "the media we have is not 
the media we need." This summed up what Zimbabwean journalists in the independent media 
have gone through under the Mugabe regime. The theme also described the harsh economic 
and political realities the media are currently experiencing. The Zimbabwe government's 
onslaught against the independent press in Zimbabwe reached a new crescendo with the 
enactment of two laws: The Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA) and 
the Public Order and Security Act (POSA).  The two laws, which are remarkably similar to laws 
passed by the colonial regime of Ian Smith, lend credence to the characterization of the 
Zimbabwe Government as a dictatorship, undemocratic and neo-colonialist. This goes against 
the grain of the spirit, letter, and intent of the independence struggle and the expectations of 
citizens when Zimbabwe attained independence in 1980. For while the Zimbabwean 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#mukasa�


172 | Mukasa 
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

Constitution guarantees freedom of expression and assembly as well as a multi-party 
democracy,  both AIPPA (which ironically spells the word for “bad” in the Shona language) and 
POSA  have become the legal  smokescreen for undermining both  freedom of expression and 
opposition politics in Zimbabwe . According to AIPPA, "Any published statement, which is 
intentionally, unreasonably, recklessly, maliciously or fraudulently false and either (1) threatens 
the interest of defense, public safety, public order, the economic interests of the state, public 
morality or public heath or, (2) is injurious to the reputation, rights And freedoms of other 
persons, will be punished." The Media Institute of Southern Africa argues that the law is too 
vague and gives limitless powers to the government-appointed Media and Information Council 
a regulatory regime that will act as an information policeman in style Zimbabwe . MISA 
concludes: “The law still remains dangerous and unacceptable since it calls for the accreditation 
of journalists and media houses. Restrictions on access to information remains and a great deal 
of power is granted to public officials and the MIC.”1   Government appointed members of the 
Media and Information Commission (MIC) are tasked with licensing media practitioners. The 
author of this legislation, Minister of Information Jonathan Moyo, has argued that the 
legislation exists to protect Zimbabweans against western imperialist propaganda as well as to 
spearhead a new cultural revolution. Under a new broadcasting act, both personnel and content 
of the broadcast media must rigidly conform to the policies dictated by the Minister.  

This blatant control of the press is a defining characteristic of the legacy of colonialism in 
the post-colonial state in Africa . The government of Robert Mugabe and ZANU-PF lend 
credence to the theories of the post-colonial state in Africa that were developed in the 1970s. The 
essence of such theories is that nationalist rulers who ascended to power upon independence 
were not drawn from the masses of the population but came from the elite class, a group whose 
interests were close to the colonialists whose political power they were assuming. This nouveau 
riche or petit bourgeoisie entered into alliances with the former colonial rulers who were now an 
economic elite composed of commercial farmers, industrialists, bankers, and investors upon 
whom the nationalist ruling elite depended for their sustenance. This ruling elite class has used 
the same instruments as their colonial predecessors to protect their interests; namely 
suppression of free speech, free press, and multi-party democracy. It is within this context that 
the press in Zimbabwe must be viewed and understood.  

THE COLONIAL ERA 

During the colonial era two types of press institutions emerged. Newspapers such as the 
Rhodesia Herald and the Bulawayo-based Chronicle, their sister weeklies the Sunday  Mail and the 
Sunday News, as well as the Financial Gazette, were clearly aligned with the ideology and 
interests of the white ruling elite in Rhodesia . The journalistic ethos of the times was to 
promote European cultural standards while denigrating African culture and political agitation 
as the nemesis of western civilization and Christianity. Stories about Africans were largely, if 
not exclusively, negative and demeaning.          

Yet alongside the colonial press there emerged a nationalist press exemplified by the Daily 
News, church publications such as Moto (Fire) and Umbowo (Witness) which provided a platform 
of expression for nationalist leaders in the sixties and seventies. Moto was published by the 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn1�


Press and Politics in Zimbabwe | 173  
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

Catholic Church and Umbowo by the United Methodist Church . The nationalist movements, 
Zimbabwe African National Union (ZANU) and Zimbabwe African Peoples Union (ZAPU) 
each had its own publications based outside Rhodesia .  The growth of the nationalist and 
church presses were a reaction to the injustice, racism, and exploitation that characterized settler 
colonialism. Predictably, the nationalist and church press never became part of the mainstream 
media in colonial Zimbabwe because of constant harassment by a regime that had very little 
tolerance for dissenting viewpoints. 

INDEPENDENCE AND THE TRANSITION ERA  

With independence in 1980, the bulk of the surviving nationalist press, especially 
those published externally, and some of the church publications ironically faded into oblivion 
while the hitherto colonial press switched its allegiance to a new ruling elite. Economic reasons 
were a major factor in the demise of the nationalist press. The nationalist press had served its 
purpose of agitating for independence and as such, there was no further need for it, especially if 
it could not survive financially on its own.  It is also probable that if the nationalist press 
continued with its strong rhetoric of equal rights, justice, and land for all, the new government 
would become unpopular if it failed to meet these goals. After all, the era of transition from 
minority to majority rule was supposed to institutionalize equal protection and justice under 
the law for all, as well as an equitable distribution of goods and services to all citizens.  

The post-colonial Zimbabwean state that emerged after 1980 was superimposed on a neo-
colonial economic structure characterized by heavy dependence on South Africa following 15 
years of sanctions against the Rhodesia state. This colonial structure had served the white settler 
community at the expense of the black masses. While white settler-colonialists had lost political 
power, they were still economically in control, a situation that exists to this day. Thus, the 
political independence represented in 1980 by the lowering of the Union Jack and the raising of 
the new Zimbabwe flag, amounted to symbolism for the masses which disguised an 
institutionalization of attempts towards a new alliance among the ruling black elite.   

The transitional era was a period of new and uneasy alliances in a tripartite social and 
political formation that included the warring nationalist factions (ZANU and ZAPU) and the 
established white entrepreneurial elite. Each member of the trinity had resources that could be 
mobilized into either a protracted military or economic conflict. Each recognized the other’s 
strength and hence the uneasy alliance. The role of the Zimbabwean state was largely to nurture 
and preserve this fragile alliance without letting any hostilities or quarrels escalate beyond its 
control. Government policy papers such as Growth with Equity and Transformation, the Five Year 
National Development Plan, as well as the President’s Directive on Black Advancement, appeared to 
reflect an attempt by the government to redress the injustices and inequities of the colonial 
regime. Yet in reality, the state was preoccupied with securing and maintaining this tenuous 
alliance that over time perpetuated the marginalization of the masses who had borne the brunt 
the of war. With no nationalist press to express popular viewpoints, the transitional period saw 
the emergence of a neo-colonial press that contained most of the characteristics of its 
predecessor.   

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�


174 | Mukasa 
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

However, considering that the period immediately after 1980 was transitional, the press 
and government enjoyed a honeymoon with the public. During this period, it was hoped the 
press would restructure and reform its editorial policies to reflect the idealism of an 
independent nation. The same honeymoon was extended to the newly-installed black 
government.  The then Prime Minister Robert Mugabe declared the first year of independence 
“the year of consolidating people’s power.” During this year, the mainstream press in 
Zimbabwe was still predominantly staffed by white editors and journalists. This was a legacy of 
colonialism when Zimbabweans who wanted to train as journalists had to leave the country to 
enroll at institutions in Zambia , Kenya , Cuba , Europe , the United States and the Soviet Union 
. Some of them heeded calls to return home.  

The Zimbabwean government subsequently bought the majority of shares in Zimbabwe 
Newspapers, a company that owned all major newspapers in the country. The government then 
established the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT) whose stated role was to promote, 
through an independent board of non-government individuals, the interests of ordinary 
Zimbabweans in the national media. Ostensibly, government would not be involved in 
monitoring and mentoring the press. In reality, ZMMT would be subject to a systemic pattern of 
government attempts to control and influence the press. 

At the end of 1980, the new government replaced all the white editors at Zimbabwe 
Newspapers. Farayi Munyuki became the first black editor of The Herald; Tommy Sithole, The 
Chronicle; the late Willy Musarurwa The Sunday Mail; and Bill Saidi The Sunday News. A 
government minister, Enos Nkala, did not mince his words when he said white editors were 
incapable of articulating and supporting a black government. This was in the aftermath of the 
artillery  battle in Bulawayo   between  ZAPU’s armed wing, Zimbabwe Peoples’ Liberation 
Army (ZIPRA)  and their ZANU counterparts, the Zimbabwe African National Liberation 
Army, (ZANLA). In one of the greatest puzzles in government policy, the two fully armed 
forces had been based in two separate camps in a civilian suburb called Entumbane, pending 
their integration into the new Zimbabwe national armed forces. Nkala made no secret of 
government’s suspicion that the white editors may have given favorable coverage to the 
opposition ZAPU party and its ZIPRA military wing.  

Government also created the Zimbabwe Institute of Mass Communication (ZIMCO) to 
train black journalists. ZIMCO was headed by a former editor of Umbowo and director of the 
Zambia-based Africa Literature Center , Ezekiel Makunike. White journalists were resigning en 
masse, especially after the replacement of white editors with blacks. This was, in a sense, a 
blessing in disguise for the government’s policy of indigenisation. However, the spate of 
resignations by white journalists did not leave much time for their immediate replacement. 
Zimbabwe did not have a great reservoir of black journalists. As a result, newsrooms were 
almost empty . The few black reporters had the impossible task of filling the papers’ editorial 
pages with news. With Zimbabwe ’s independence came an avalanche of events and 
developments, previously routinely ignored by the colonial press, begging for coverage. It was 
left to the small group of hastily recruited or trained black journalists, complemented by a few 
journalists from neighboring African countries, to meet the demands for coverage. Very often 
these journalists worked almost around the clock including weekends. They were poorly paid, 
and it took a considerable dedication on their part to stay in the profession.  

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�


Press and Politics in Zimbabwe | 175  
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

Journalists based in the western region of Zimbabwe faced additional challenges when the 
simmering historical rivalries between ZANU and ZAPU exploded into open military conflict 
during the first year of independence. Rival militia groups for both parties engaged in armed 
fights in the middle of the city of Bulawayo , causing substantial disruptions to an endangered 
civilian life. The open conflicts later settled down to protracted guerrilla or dissident activities. 
The government responded with the deployment of the infamous North Korean-trained Fifth 
Brigade whose atrocities among the civilian population have been extensively documented by 
two Zimbabwean non-governmental organizations, the Catholic Justice and Peace Commission 
and the Legal Resources Foundation. The challenge for the journalists was the extent to which 
they could exercise the freedom of the press to cover, among other things, the military conflicts 
in the region. The dissident problem, coupled with ongoing political conflict with rival ZAPU, 
and apartheid South Africa ’s program of destabilizing neighboring black states, led the ruling 
ZANU party to consolidate its stranglehold on the press.   

What then emerged in the early 1980s was a tame press headed by government-appointed 
editors. Most of these were committed to serving the interests of the ruling party of which they, 
with the exception of Willy Musarurwa (ZAPU), were card-carrying members. To his credit, 
Musarurwa tried to be less partisan and more professional. He had plans for regular coverage 
and analysis of rural issues and events. His editorial policy was that the greatest service the 
press could render to the government was to report both the positive and the negative. In 
reporting the negative and unfavorable stories, the press was merely drawing government’s 
attention to problems that needed to be resolved before they got out of hand.  But Musarurwa’s 
editorial policy was a voice in the wilderness. It was quickly becoming apparent that the 
colonial press had not been transformed from serving the interests of the white colonial elite to 
those of the masses. Rather, it had merely undergone cosmetic changes and was now 
subservient to a newly-emergent coalition of black politicians who held political power  and the 
white community who still maintained economic power. It is within the context of the political 
economy of the state that the Zimbabwean press can best be analyzed and understood. 

This legacy of colonialism means the mainstream press in Zimbabwe is not significantly 
different from its counterparts across Africa . The Zimbabwean press has the same post-colonial 
institutional characteristics, namely: high urban orientation, predominant or almost exclusive 
use of a colonial language, very high foreign-oriented content, and an elite or semi-elite cadre of 
journalists/editors who were either trained in the West or whose local training was steeped in 
the western models of journalistic practices. 

The colonial legacy in the press belies any pontifications of developmental journalism, with 
its stated focus on the masses as the underlying mission statement of the Zimbabwean press. 
Developmental journalism in the Zimbabwean context has been interpreted by government 
officials to mean  that the press is a partner to government efforts to develop the nation. 
According to the ruling ZANU-PF political culture, criticism or opposition to the government or 
any of its policies must come from within the party. This notion of “democratic centrism,” 
where criticisms are raised at the ruling party’s central committee meetings, means that once 
disagreements have been harmonized and a compromise strategy adopted, there should be no 
further criticism from outside the party. Newspaper editors can represent the press in their 
capacity as members of the party, and if they have any complaints or concerns these must be 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�


176 | Mukasa 
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

raised during the party meetings rather than in the editorial columns of papers. The former 
Zimbabwean Minister of Information, Witness Mangwende, once said: 

There is no such thing as freedom of the press. The press is a structural component of the 
society whose interest it must reflect, promote and indeed defend. Therefore freedom of the 
press is only relative to a given social, economic and political circumstances you are in relation 
to the existence of others..2 

Another top government official said government’s role during the formative years of 
Zimbabwe ’s independence had been to decolonize the press institutions and ownership 
structure. He said instead of controlling and owning the press, government had opted for the 
creation of the Mass Media Trust to handle the press on behalf of the masses. Government had 
also set up institutions for training of media personnel (ZIMCO) and for receiving and 
disseminating news (Zimbabwe Inter-Africa News Agency - ZIANA). The official said 
government expected the press to promote national unity, reconciliation, and to mentally 
decolonize Zimbabwe 's people: 

For a people who won their independence through sweat and blood it is imperative that 
they think and act like Africans as a reflection of their hard-won independence from colonial 
rule. In order for the mass media to play their role effectively it is important that the selection of 
editors and senior staff be acceptable to government. 3 

Such policy pronouncements give government the final say in what freedom of the press 
and developmental journalism mean. While the political posturing repeatedly talks of 
publishing in the interests of the masses, government’s role as the final determinant of what is 
in the public interest is evident. This type of journalism put reporters under the manipulative 
control  of government officials. With an insatiable preference to be covered by TV, in addition 
to coverage by  the print media, government officials on numerous occasions delayed giving 
speeches at rallies until the television crew arrived. This coerced support for the government 
challenged some editors’ journalistic consciences. One editor in the mainstream press said he 
and his colleagues had decided to publish the truth no matter how much it may hurt. “Facts are 
facts.  It is our responsibility to bring those facts to the public light.”4  This commitment to 
objective and factual journalism, regardless of what the party dictated, led to some editors and 
journalists being forced to step down or transferred to non-journalistic jobs. 

Notwithstanding efforts by a handful of journalists to assert their independence and 
professionalism, the press in Zimbabwe has historically developed as institutional partners with 
a coalition of business and government whose economic and political interests are generally 
articulated in the editorial columns of the press.  This partnership spans colonial and post-
colonial Zimbabwe . To the extent that the press is an instrument of this ruling elite coalition, 
the question of freedom of the press can only be addressed and assessed in the context of the 
extent to which the press articulates intra-factional rivalries.  Thus, some of the controversial 
stories or editorials that give the appearance of a free press are in fact symptomatic of struggles 
among groups within the ruling elite. Few of the disputed issues have anything to do with 
improving the rural or urban masses’ quality of life.   

 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn2�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn3�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn4�


Press and Politics in Zimbabwe | 177  
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

THE POST-TRANSITION ERA 

By the late 1990s the Zimbabwean press had grown into three categories: the mainstream 
press owned by Zimbabwe Newspapers, rural newspapers owned by the ZMMT, and the 
independent press owned by the private sector. The mainstream press included The Herald, The 
Chronicle, Sunday Mail, Sunday News and Mutare Post. Rural and small town or peri-urban  
publications include Kwayedza, People’s Voice, Midweek News, High Density Mirror, Chaminuka 
News, Mashonaland Guardian, Gweru Times, Ilangalindosakusa, and Masvingo Provincial Star. 
Private sector press included The Zimbabwe Independent, Financial Gazette, Daily News, Sunday 
Standard, Horizon, and Mirror. 

By 1999, the Zimbabwe press had a combined circulation of about 600,000.  Based on 
projections of people sharing newspapers, it is estimated that the total readership is about three 
million.  For a population of 12 million, this readership level is still relatively low, representing 
only 25 percent of the total population. According to the 2002 Zimbabwe All Media Products 
Survey (ZAMPS), the Daily News’ circulation has dropped to less than 70,000 from about 120,000 
in 2000. The state-owned Herald fell even more. The Daily News had the highest readership of 
30.6 percent of the total reading population, followed by the Herald with 28.9 percent and the 
state-owned Chronicle with 13.7 percent).5 

The most serious challenge to the monopoly control and ownership of the mainstream 
press by Zimbabwe Newspapers was the emergence in 1998 of Associated Newspapers of 
Zimbabwe, (ANZ) a consortium of local and foreign businesses. ANZ was set up with 60 
percent of shareholding under the Africa Media Trust which is owned by British, South African, 
and New Zealand companies.  ANZ launched  a number of  weeklies and one daily.  Some of 
the weeklies that were launched by 1998 were the Express, the Dispatch and the Mercury. ANZ 
launched the Daily News in 1999. Prior to the emergence of the Daily News, Zimbabwe had only 
two daily newspapers, both state-owned. ANZ subsequently expanded to include two more 
weeklies: The Daily News on Sunday and The Business Daily News. 

The Media Africa group which has shares in the Daily News also launched The Weekend 
Tribune and The Business Tribune in 2002. A fourth national daily, The Daily Mirror, which was 
short lived, was launched by the Southern African Printing and Publishing company (SAPPHO) 
to complement its sister weekly The Zimbabwe Mirror, which was renamed Sunday Mirror. The 
weekly Financial Gazette was eventually bought from businessman and former politician, Elias 
Rusike, by a local company, Octadew, led by Gideon Gono who is also the chief executive of the 
government-owned Jewel Bank.6  

Another equally outspoken independent paper is the Zimbabwe Independent, which largely 
targeted the business community and other high or middle-income Zimbabweans. The paper’s 
editorial policy is “to avoid thoughtless criticism of the government” but is determined to hold 
Zimbabwean leadership to account. “For too much has been lost, stolen or squandered in recent 
years and we are, as a society, immeasurably poor as a result.”7  The paper’s editors noted at its 
inception that the climate for fearless opposition paper was ideal in light of a public that does 
not want to see news doctored by editors who are scared of politicians.  

Even the mainstream press tried to take advantage of this climate. The editor of The Herald, 
Tommy Sithole, unleashed a fiery editorial criticizing the way police had tear-gassed peaceful  

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn5�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn6�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn7�


178 | Mukasa 
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

demonstrations against food price increases.  Describing the police as trigger happy and 
overzealous, Sithole’s editorial comments took a swipe at misguided government reaction to the 
demonstrations. He was replaced not long after by self-confessed Stalinist Charles Chikerema, 
whose editorials in the Sunday Mail were an unrelenting campaigns against democratic reforms, 
human rights groups and the country’s white minority. A party loyalist, Chikerema was 
anything but a journalist. He was then moved to the prestigious position of the editor-in-chief of 
the Herald but died of a heart attack in his office only a few weeks later. Another party stalwart, 
Bornwell Chakaodza, was appointed to replace him. Whatever efforts some editors of the 
mainstream press took to be more independent were nipped in the bud. However the situation 
was very different the Daily News, Financial Gazette and the Independent. The two weekly papers 
and the daily published exposes of corruption in government and fiscal mismanagement. 

The government has tried to stifle this criticism by invoking an arsenal of laws, including 
Parliamentary Privileges and Immunities Act as well as the Official Secrets Acts, which are 
intended to make it a crime to receive unauthorized government documents or information. 
Appeals by the Zimbabwe Union of Journalists to repeal the draconian laws, some of which 
were inherited from the colonial regime, fell on deaf ears. Justice Minister Emmerson 
Munangagwa reportedly said “Unrestricted [press] freedom would lead to disorder and 
anarchy and would harm social and national interests.” In another move, government assumed 
direct control of the Zimbabwe Mass Media Trust, effectively removing all the pretense that the 
Trust was an independent body run by ordinary citizens who were not directly associated with 
the government or ruling party.  

While the bulk of Zimbabwean editors were socialized to be ideological handmaidens of 
the ruling coalition a good number of well trained journalists tried to exert their professionalism 
and journalistic independence. They inevitably suffered consequences for their actions. 
However, the fact that they tried at all to be independent signaled a new era in the growth and 
development of the press in independent Zimbabwe .  

No matter how admirable such efforts towards editorial independence may have been, the 
Zimbabwean press has historically not been able to articulate, on any sustained basis, issues 
that are critical to the majority of the population. For instance, it took the Catholic Church and 
the Legal Resources Foundation to tell from the victims’ point of view the story of the massacre 
of civilians in Matabeleland . The press’ coverage of the atrocities was reduced to merely 
quoting bland  Ministry of Information statements that blamed virtually every death, every 
injury, and every suffering in Matabeleland to dissidents. This in effect absolved the Fifth 
Brigade, whose notoriety was very much in evidence, from any responsibility for the atrocities. 
In this respect, the press was a remarkable likeness of its colonial predecessor.  

Zimbabweans often do not see the mainstream media articulating dynamically issues that 
are of relevance to them. The bulk of the “news” in the state press tends to be stories that paint a 
consistently positive image of the country’s leadership. Variations in this type of coverage 
largely revolve around intra fractional disputes among the ruling and urban elite. Some editors 
have historically tried to take a more assertive position towards editorial independence with 
disastrous consequences. A few examples: 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�


Press and Politics in Zimbabwe | 179  
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

• An editor criticized an opposition party, ZAPU that had recently entered into coalition 
with the ruling party, ZANUPF. He was transferred to a less prestigious position of 
heading a news agency. 

• An editor who published a story about President Mugabe’s secret marriage to his 
secretary was, together with the publisher, charged and convicted of libel (the high court 
later reversed the conviction) 

• The most celebrated case was that of a newspaper, the Chronicle that revealed a car 
buying and selling racket involving government ministers and top officials.  The story 
caused a national uproar, leading to the appointment of a commission of inquiry whose 
hearings, in a rare exercise of democracy, were held in public. Government officials 
were, much to their displeasure, subpoenaed and asked to testify in a public hearing. 

But this tinkering with democracy was short lived. The well-known Sandura Commission 
of Inquiry, named after the judge who chaired it, was halted as it prepared another wave of 
public hearings. The editor of the paper that exposed the scandal was removed and transferred 
to a job that had been specifically created for him - public relations officer for the company’s 
newspapers! President Mugabe has repeatedly attacked the press, singling out the independent 
press for “thriving on selling manufactured lies to the people in the name of freedom of the 
press.” But the independent press was quick to respond, generally scoffing at such attacks as 
coming from a “press hater.”8  

Perhaps what in some ways distinguishes the Zimbabwean press in the 1990s from that of 
the early 1980s was the emergence of more assertive newspapers which are not part of the 
Zimbabwe Newspapers group. However, almost all folded for largely economic reasons.  The 
Daily News had, until recently, weathered both economic and political storms, thanks to a major 
investment from a self-made Zimbabwean businessman, Strive Masiyiwa. Another surviving 
paper, the Zimbabwe Independent, and its sister paper The Standard stood out, like the Daily 
News, as a beacon of hope for a free press in Zimbabwe . By tackling major issues which other 
mainstream papers had only superficially handled, the Daily News and the Independent have 
blazed the way in the struggle for a free press. The Financial Gazette, while essentially business 
oriented, has found space in its editorial columns to publish articles and analyses of the 
country's socio-political and economic life. However, there is the possibility that in the long-
term an independent press owned by businessmen will be unlikely to have a philanthropic 
agenda on behalf of the masses of Zimbabwe . 

So while these papers have emerged as the leading independently owned press in 
Zimbabwe , they are still a far cry from the press that will articulate, on a sustained basis, issues 
of interest for the majority of the country’s population. Currently, their opposition to Mugabe’s 
dictatorship puts the independent press on the side of the oppressed masses. But history has 
shown that once this factor has been removed, the common purpose between the independent 
press and the masses is likely to be broken. Their orientation towards the business community 
means that while these papers sometimes have a no-holds-barred attitude in the way they 
criticize government, they tend to be more restrained in advocating workers’ rights at the 
expense of business. The notion of freedom of the press is often confused with being 
consistently critical of the government, exposing corruption in government, or promoting 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn8�


180 | Mukasa 
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

multiparty politics, etc. Freedom of the press is more dynamic than playing the role of a critic 
(or enthusiastic supporter) of the ruling party or government.  

The cultural basis for a free press in Zimbabwe is that the press should be a padare or 
enkundleni, Shona and Ndebele terms which mean a gathering or forum for discussion and 
debates. A free press is a privilege extended to members of the journalistic community by the 
public in exchange for the public’s right to know, to be informed and to be educated. The press 
has, first and foremost, an obligation to act as a disinterested gatherer and disseminator of 
information in the public interest. Disinterested means journalists represent society rather than 
an interest group or a political party. In that capacity, the journalist is tasked with supplying 
members of the public with the information and knowledge the public needs to make critical 
decisions about their lives. If, in the process of researching and gathering such information, the 
journalist sometimes  ends up offending rulers or party officials, he must always be guided by 
what he perceives to be in the public interest. Public interest means both rural and urban-based  
citizens must have equitable access to and use of  information. In the post-transitional era, 
Zimbabwe ’s press appears still very far from the notion of a free press that is determined and 
guided by the public’s right to know. The Zimbabwean press has yet to define the term “public 
interest” and “the public’s right to know.”  

While there is a steady dosage of rural information in the Zimbabwean press, this 
information does not amount to a substantive coverage of life in rural communities. There is no 
structure or pattern to the coverage of rural areas in a way that describes the impact of national 
development planning and strategies on the rural people. Rural stories still typically focus on 
isolated and fragmented narratives of drought, famine, or lack of basic services without the in-
depth analyses that would place rural masses at the center of development policies. The present 
press reports tend to reduce rural masses to objects of pity requiring handouts from the urban 
elites.  Rural masses are portrayed as victims of natural disasters, unable or unwilling to do 
more to help themselves, lacking in business skills to develop local industries, not savvy 
enough to take advantage of government programs aimed at uplifting their lot.  

An issue-oriented strategy should provide a framework for the Zimbabwean press and its 
editorial policies. This demands that the press should not hedge on taking to task government 
bureaucrats on controversial issues, and should also not hesitate to publish positive stories like 
a major irrigation programs, or wildlife conservation efforts where proceeds are ploughed back 
into local development efforts. 

Journalism in Zimbabwe has yet to be weaned from the western model to an authentic 
storytelling journalism. According to Father Traber, stories in Africa have a variety of social, 
cultural and political roles. They are part of the reality which people experience and about 
which people feel deeply. Storytelling represents the symbolic constitution of a community and 
its raison d’etre. In such stories, the past is invoked to make sense of the present and provide a 
prospect for the future: 

The mass media, on the other hand, contain fake stories, which is no story at all 
but parades as one. It is the pictorial or verbal story of cutting a ribbon (with a 
pair of scissors presented on a special cushion or tray); or of pressing a button, or 
of taking a salute, or of opening a seminar, or of climbing up the stairs of an 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�


Press and Politics in Zimbabwe | 181  
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

airplane and turning around and waving from the top. Nor is descending from 
the aircraft, let alone a genuine story. And the same is true of (a head of state) 
inspecting a guard of honor…Nothing really happens in these so-called news 
reports. And the same holds true for most politicians’ speeches. Nothing at all 
happens after the minister says, ’thank you, ladies and gentlemen,’ and 
everybody claps hands’…These are fake stories…and serve a certain purpose.”9  

That purpose, according to Noam Chomsky (1989), is to create 'necessary illusions.’10 
People are told that everything, be it bus disasters, famine, floods, budget deficit, corruption, is 
being investigated by government; that government is on top of the situation and will take 
appropriate action at the appropriate time. Nothing happens despite all the assurances. Nothing 
happens after government ministers’ promise in the glare of media publicity that government 
will give more land, agricultural inputs, jobs, education and an improved quality of life to all 
the citizens. Ultimately the press in Zimbabwe falls victim to being a propaganda machinery in 
the creation of necessary illusions necessary because ruling party elites need to create such 
illusions in order to stay in power. Yet in all fairness it must be stated that the new breed of 
independent journalists in Zimbabwe are blazing a trail towards press freedom. But they are 
doing so under very heavy and draconian legislation. These courageous journalists have taken 
more than their fair share of victimization and vilification. MISA reports that over 60 journalists 
were arrested in the past one year alone.11 The printing press of the Daily News was bombed in 
an obvious bid to silence it. Copies of the Daily News are banned in rural areas. Some people 
found reading the Daily News have been beaten or tortured. Stacks of the Daily News papers 
have been burned by government militia thugs. The highpoint of this harassment was the 
eventual banning of the Daily News. 

For the bulk of the Zimbabwean population living in rural areas, the national mainstream 
press has little, if any, influence on their lives. Even a constellation of peri-urban community 
newspapers have not had any demonstrable impact on the rural masses. This raises the 
question of whether Zimbabwe , and indeed the rest of Africa , can be said to have any mass 
media at all, considering the fact that most media circulation is largely confined to urban areas.  
Another potential problem has to do with the newspapers’ circulation. The purchasing power of 
Zimbabweans has been on a steady decline. In 1997, then Minister of Local Government, John 
Nkomo, said 70 percent of Zimbabwe ’s urban population earn less than Z$2,000 a month 
(about US$50) and cannot afford a standard four-roomed house.12  The situation in rural areas 
where people hardly have any disposable income is relatively worse. It seems unlikely that the 
press will have a significant increase in circulation any time soon. The rural press has only a 
slim chance of survival. 

Conclusion 

The post-transition era is steadily bringing new challenges for the press and politics in 
Zimbabwe . In an authoritarian environment where the state seeks control of information, the 
Internet and satellite broadcasting will slowly have a liberalizing effect. Zimbabwe is now 
networked to the world. The culture of democracy, a free press and freedom of expression 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn9�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn10�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn11�
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm#_edn12�


182 | Mukasa 
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

practiced elsewhere will continue to permeate mostly through the urban populations who can 
access this information. As the Internet generation grows in Zimbabwe there will be less 
reliance on the press as the sole source of information and knowledge. Yet there is often more 
reported information and knowledge about Zimbabwe outside than inside the country. Just as 
the European public in the 15th Century empowered themselves politically through access to 
mass produced literature (thanks to Gutenberg’s printing press), the Zimbabwean public will 
gain empowering knowledge and information that will the strong potential to force political 
reforms and information liberalization. In this post transition era, there are already signs of an 
empowered public, expressed through anti government demonstrations, open criticism of the 
government by the populace as well as an emboldened independent press. In the future, any 
new leadership will take over in a highly liberalized political and information environment and 
face a more empowered populace than ever before.  

Notes: 

1. AllAfrica News, 2003b 
2. Mukasa 1990, 221 
3. Mukasa 1990, 219-220 
4. Mukasa 1990, 220 
5. AllAfrica, 2003a 
6. AllAfrica News, 2003a 
7. Mail and Guardian, May 1, 1996  
8. MISA,  July 23, 1998  
9. Traber 1988,121 
10. Chomsky 1989 
11. MISA, 2003 
12. Insider 1997 

References 

AllAfrica News. Moneyweb. The Anomaly of the Zimbabwean Press. July 1, 2003 . 

AllAfrica News.  Amendments to Media Law Passed, June 16, 2003 . 

Chomsky, Noam. 1989. Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies. South End 
Press Toronto . CBC Lecture Series. 

Financial Gazette, Harare , May 03, 2003 .  MISA, Status of media in Zimbabwe , on eve of 
World Press Freedom Day.  

Hanlon, Joseph. 1984, Mozambique : Revolution Under Fire, London : Zed; Totowa , N.J. : US 
distributor, Biblio Distribution Center . 

Insider (October 1997)  

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�


Press and Politics in Zimbabwe | 183  
 

African Studies Quarterly | Volume 7, Issues 2 & 3 | Fall 2003 
http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf 

Media Institute of Southern Africa (MISA) 

Mail and Guardian (1997) 

Mukasa, Stanford G. 1990. Towards an integrated development communication strategy : An analysis 
of the SADC case. Unpublished Ph.d. thesis. McGill University , Quebec , Canada. 

Traber, Michael. 1988.  “Stories people Tell; Are they part of the Democratic process?” African 
Media Review, Vol 2 No. 2 

Reference Style: The following is the suggested format for referencing this article: Mukasa, 
Stanford. "Press and Politics in Zimbabwe ." African Studies Quarterly 7, no. 1&2: [online] URL: 
http://web.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2a9.htm  

 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v7/v7i2-3a9.pdf�
http://www.africa.ufl.edu/asq/citation.htm�

